web stats

Egyvilág

Az alkotások megítélésének tényezői

Ha mobilról nézed, a következő linken találsz egy rövidített, könnyebben olvasható változatot:

MOBIL VÁLTOZAT

Az alábbi írást letöltheted doc vagy pdf formátumban is. Először kattints a következő linkre, majd a megjelenő lapon, ahogy áll, a legfelső sorban válaszd ki, melyik formátumot szeretnéd. (Amit itt alább látsz, azok ugyanis képek, ezért nem lehet kijelölni a szöveget, nem lehet keresni benne, nem működnek a linkek, és kinyomtatni sem egyszerű. A letölthető dokumentumokban mindez működik.)

LETÖLTÉS ÉS TOVÁBBI ÉRDEKESSÉGEK

Ugyanott elmondhatod a véleményedet is róla, a „kérdőív”, a „fórum” vagy az „email” linkek segítségével. Ezenkívül rengeteg más tartalmas olvasnivalót is találsz – ez itt ugyanis egy nagyobb mű része, mely módszeresen de azért érthetően elmagyarázza, hogyan működik a világ. A címoldalról kiindulva bővebben olvashatsz róla.

1. oldal
2. oldal
3. oldal
4. oldal
5. oldal
6. oldal
7. oldal
8. oldal
9. oldal
10. oldal
11. oldal
12. oldal

A lapokon nem működnek a linkek, de ezek igen:

KérdőívFórumEmail

13. oldal

További olvasnivalók:

(Klikk a címekre)

Téma Tartalom Megjegyzés

Érdekes gazdasági jelenségek

Az árucikkek „címkéi”, pl. hogy valami márkás-e vagy sem. A marketing hatalma, és a változatos technikák, melyekkel igyekeznek rábírni bennünket a vásárlásra. Hogyan sérülnek közben a fogyasztó érdekei? A tervezett elavulás, árdiszkrimináció, árukapcsolás, stb… A haszon magyarázatai, pl. miért érdemes a zavarosban halászni? „Egyebek”: különféle üzleti, közgazdasági fogalmakról, jelenségekről röviden: árrugalmasság, méretgazdaságosság, vagy hogy a dolgokat el is kell tudni adni, nemcsak legyártani. 14 oldal, 4700 szó. Nem különösebben fajsúlyos téma. Az említett marketing technikák elég átfogóan benne vannak, ezek érdekesek lehetnek, mert lépten-nyomon találkozunk velük a mindennapi életben. Meg van még benne pár dolog, amiről nem árt, ha már hallottunk.

Ár és érték

Mi az ár és mi az érték, hogyan függenek ezek össze, és mennyiben különböznek, miképp távolodhatnak el egymástól? Az árat befolyásoló sokféle tényező, a használati és befektetési kereskedés, és amikor azzal mérjük valaminek az értékét, hogy hogyan teljesít a piacon. A kultúra piaci értékelése, annak előnyei és hátrányai. (Az értékekről egy külön téma szól, róluk részletesebben lásd ott.) 10 oldal, 3000 szó, és elég jól érthető. Nem túl lényegi téma, de van benne azért pár tanulság: például, hogy az ár és az érték két különböző dolog; hogy az árat mennyi minden befolyásolja; vagy a befektetési kereskedelem sajátosságai. Továbbá a kultúrával kapcsolatban mondottaknak is megvan a relevanciájuk.

Nemzet

Mi az, hogy nemzet, ország, nép és állam? Miktől érzik összetartozónak magukat a nemzetek? A kultúra és a nyelv szerepe, a csoportképző tényezők kezdeti hiánya, illetve ahogy megkeresik, megteremtik ezeket. A nemzeti identitás. Ahogy a népeket, nemzeteket egységesnek tekintik, holott sokféle törésvonal szabdalhatja őket: a hatalmon lévők és a nép, elnyomók és elnyomottak, stb… A különféle nemzetek mentalitása: kelet és nyugat, észak és dél, nagy és kicsi. A nemzet létének mérlege. Viszonylag rövid és érthető téma. Tanulságos benne, ahogy a nemzet az elején megkeresi, megteremti a saját hőseit, ikonjait, nemzeti jelképeit, csoportképző tényezőit – majd miután már megvan, ami kell, csökken az igény irántuk. Másrészt segít meglátnunk a népeken, nemzeteken belüli törésvonalakat, hogy általában nincs olyan, hogy egységes „ők”.